طراحی بولت ژورنال

Tuesday، ۹ Aazar ۱۴۰۰

بولت ژورنال برای مبتدیان (و افراد بی حوصله و غیر هنری مثل من)

یک دفترچه یادداشت و تنها ۱۵ دقیقه در روز می تواند زندگی شما را تغییر دهد

زمانی که رایدر کارول، خالق بولت ژورنال، برای اولین بار روش BuJo رو خلق کرد، شاید فکرش رو هم نمی کرد که این روش یک شور و شوق برای برنامه ریزی بشه.

در قسمت قبل، در باره ی این که بولت ژورنال چی هست و چه مشکلاتی رو برای ما حل میکنه صحبت کردیم.

خب شروع کار با بولت ژورنال (bullet journal) می تونه یکم سخت و پیچیده باشه. جست و جو کردن داخل اینستاگرام و گشتن بین عکس های بولت ژورنال های طراحی شده خفن هم می تونه یکم باعث دلسردی بشه. مخصوصاً اگر شما هم مثل من هستید و خودتون رو کاملاً غیر هنری می دونید.

اگر فکر می کنید برای بولت ژورنال مهارت، زمان یا صبر ندارین، کارول یک یادآوری دارد:

آنچه را که در فضای مجازی می بینید فراموش کنید. این در مورد اینکه چگونه به نظر می رسد نیست. این در مورد این است که چه احساسی دارد، و مهمتر از همه، اینکه چگونه به کار شما می آید.

به عبارت دیگه، اگر دست خط خرچنگ قورباغه ای دارین، نگران نباشین. نیازی نیست که خوشنویسی یاد بگیرین.

همچنین مهم نیست که بولت ژورنالتون پر از تیک بشه و کلی کار تو یک روز انجام بدین. در واقع، نشانه این هست که شما دقیقا همونجوری که بولت ژورنال به کارتون می آید، دارین ازش استفاده می کنین و برنامه های کل زندگی تون رو پیش می برین و در حال برنامه ریزی برای آینده هستین.

بولت ژورنال انقدر انعطاف پذیر هست که هر جوری که خواستین توش برنامه ریزی کنین و به هدف های قشنگتون برسین. تا وقتی که 15 دقیقه وقت خالی، یک دفتر و یک خودکار دارین، آماده طراحی بولت ژورنال هستین.

بولت ژورنال برای مبتدیان: 8 مرحله برای شروع

مرحله 1: طرز فکر خودت رو تنظیم کن

اولین دفترچه یادداشت شما، دفتر یادگیری شما خواهد بود. پیدا کردن یک جریان برای ساخت بولت ژورنالی که به کارتون بیاد، یکم زمان بر هست. بیش از حد سعی نکنین برای همه ی کار های روزانتون قسمت های مختلفی درست کنین و به خودتون فشار بیارین. یک بولت ژورنال ساده و دست ساز مخصوص خودتون رو درست کنین و کارهاتون رو پیش ببرین.

مرحله 2: یک دفتر و نوشت افزار تهیه کن

با یک دفترچه یادداشت ارزان قیمت شروع کنین. دفتری هم باشه که دوستش داشته باشین، ولی جوری باشه که اگه اشتباه کردین توی طراحی و دیگه راهی برای درست کردنش نبود، به راحتی بتونین دور بندازینش و دلتون نسوزه. از دفتری با صفحات خالی، خط دار و یا نقطه دار (به انتخاب خودتون) استفاده کنید تا بتونید به سلیقه خودتون اون رو سفارشی کنین. در مورد ابزار نوشتن، من با یک مداد شروع می کنم تا بتونم به راحتی پاک کنم. ولی باز به انتخاب خودتون هست که از چه چیزی استفاده کنین. (از روان نویس های پاک کن دار هم می تونین استفاده کنین که خیلی توی این کار به کمکتون میاد)

مرحله 3: یک صفحه فهرست طراحی کن

این فهرست، ستون فقرات بولت ژورنال شما هست. مثل فهرست مطالب کتاب بهش فکر کنین و ازش الگو بگیرین. این کلید مرجع شما برای پیدا کردن بخش ها یا صفحات خاصی در بولت ژورنال شما خواهد بود.

مرحله 4: درست کردن گزارش

گزارش ها بخش اصلی یک بولت ژورنال هستن. اساساً، این بخش ها، بخش هایی هستند که می‌ تونید وظایف و پروژه‌هایی را که در حال حاضر روی آن‌ها کار می‌کنید رو توی این بخش ثبت کنین. همچنین بخشی برای اهداف آینده هست.

به طور کلی سه نوع گزارش وجود دارد:

  • گزارش آینده به شما کمک می کنه تا مواردی را که هنوز در اولویت شما نیستن رو پیگیری کنین. در واقع این شبیه به یک لیست روزی/شاید هست.
  • گزارش‌های ماهانه شامل مواردی مانند تقویم و فهرست‌ های هدف طبقه‌بندی شده برای 30 روز آینده است.
  • گزارش‌های روزانه هم شامل ورودی‌هایی از وظایف، جلسات و یادآوری‌ها هست.

🔴سادگی یک اصل مهم بولت ژورنال هست، بنابراین مطالب خود را مختصر نگه دارید. برای مثال، «به فلانی زنگ بزنم: برنامه‌های تولد» پس تا زمانی که بتونید متوجه این کوتاه نویسی بشین، از طولانی نوشتن و داستان نوشتن دوری کنین.

مرحله 5: نشانه‌ها را انتخاب کن

بسیاری از مردم از نقطه ها برای لیست وظایف، از دایره برای رویدادها و از خط تیره برای یادداشت ها استفاده می کنن. ستاره ها معمولاً مواردی که اولویت بیشتری دارن رو نشان می دهند. البته، این ها همه بستگی به خودتون داره که از هر نمادی به چه منظوری استفاده کنین. در آخر به کمک این نشانه ها می تونین یک صفحه مرجع برای ردیابی کار های خودتون داشته باشین.

مرحله 6: لیست کار ها درست کن

لیستی از کار ها درست کنین که یا درحال انجامشان هستین یا می خواین بعدا اون ها رو انجام بدین تا یادتون نره:

  • کتاب هایی که دوست دارین بخوانین
  • فیلم هایی که می خواهید ببینین
  • دوستانی که می خواهید دوباره با آنها ارتباط برقرار کنین
  • چیزهایی که برای آنها سپاسگزار هستین
  • ایده های مراقبت از خود

و خیلی چیزهای دیگه. اینها معمولاً جزو آخرین صفحات قرار می گیرن چون اغلب تغییر نمی کنن.

مرحله 7: برای بولت ژورنالت وقت بذار

زمانی را برای به روز رسانی ژورنال خود برنامه ریزی کنین. به هر حال، هیچ روش برنامه ریزی کار نمی کنه مگر اینکه برای اون تلاش کنین. به محض تکمیل کردن کار هاتون، موارد را در گزارش های روزانه و ماهانه خط بزنین. شماره صفحات را در پایین هر صفحه بنویسین و فهرستی که درست کرده بودین را به روز کنین. بسیاری از علاقه مندان به بولت ژورنال یک بررسی ماهانه یا سه ماهه انجام می دهند و زمانی را صرف فکر کردن در مورد کار هایی که کرده اند و اهداف آینده خود می کنن و موارد را از یک گزارش به گزارش دیگر منتقل می کنن.

مرحله 8: کم کم پیشرفت کن

با گذشت زمان،به یک بولت ژورنال که متناسب نیاز ها و ترجیحاتتون هست دست پیدا می کنین. با یکم تلاش و وقت گذاشتن، می تونین یک بولت ژورنال خوب و ساده داشته باشین که باهاش به هدف های قشنگتون برسین. از هر چیزی که باعث میشه بولت ژورنالتون بهتون انگیزه بده استفاده کنین، مثل استفاده از استیکر های مختلف و چسب های رنگی و حتی بهتر کردن دست خط خودتون برای این که یک بولت ژورنال تمیز و مرتب داشته باشین. همچنین میتونین صفحه هایی از بولت ژورنال رو با نقاشی کشیدن درست کنین که با یکم گشتن تو اینترنت، ایده های جذابی پیدا می کنین.

چرا روش بولت ژورنال جواب میده: روانشناسی بولت ژورنال

به گفته دانشمندان علوم اعصاب، بولت ژورنال به شما کمک می کنه افکارتون رو بیرون بریزین. به زبان ساده تر، این فضای ذهنی را آزاد می کنه تا بتونین واضح تر فکر کنین و بهتر تمرکز کنین. لازم نیست انرژی ارزشمند خودتون رو با یادآوری همه چیز هدر بدین. در عوض، زندگی شما در صفحات بولت ژورنالتون ثبت میشه. حالا می تونین بدون نگرانی از اینکه نکنه چیزی رو فراموش کرده باشین، از لحظه هاتون لذت ببرین و برنامه های خودتون رو پیش ببرین.

روش های برنامه ریزی مانند bullet journaling مزیت دیگری نسبت به روش های دیگه دارن: حفظ بهتر، نوشتن با دست (حواس چندگانه - بصری، حرکتی و تاکتیکی) را درگیر می کنه که به انجام وظایف به حافظه کمک می کنه. همچنین به مغز شما سیگنال میده که اهداف شما مهم هستن و باعث میشه که شما به دنبال آن ها باشین.

از نظر روانشناختی، روش بولت ژورنال قدرتمندتر از سایر روش های برنامه ریزی کاغذی هست چون یک رکورد زندگی حساب میشه. این زمانی هست که میتونین در مورد دستاوردها و لحظات شاد خود فکر کنین. تحقیقات نشان می‌دهد که وقت گذاشتن برای خود اندیشی، قدردانی از آنچه که خوب پیش می‌رود و ایجاد چشم‌اندازی برای آینده‌تان، باعث بهتر زیستن میشود.

چه چیزی می تونه سازنده تر از این باشه؟